سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت

از دیدگاه طب سنتی دو مرحله برای درمان کولیت وجود دارد، نخستین درمان و ساده‌ترین درمان، درمانهای پیشگیرانه و نگه‌دارنده هستند که مهمترین آن اصلاح تغذیه بیمار است.

 

در واقع باید بیمار را از خوردن غذاها و خوراکی‌های بلغم‌زا و خشکی‌زا منع و این نوع غذاها را از رژیم بیمار حذف کنیم؛ خوراکی‌هایی مانند ماست، دوغ و میوه‌هایی چون گرمک و هندوانه و غذاهایی چون بادمجان، سیر، سس، ترشی، فلفل، دارچین و زنجبیل و همچنین قرمه‌سبزی، آش رشته و خورش لپه از جمله مواردی هستند که در ابتدای امر از رژیم غذایی بیمار حذف می‌شوند.

 

ساده‌ترین داروهایی که در این مرحله برای بیمار مبتلا به کولیت استفاده می‌شوند خاکشیر، بارهنگ و شوید هستند که هر کدام به شیوه‌های زیر مصرف می‌شوند:

 

خاکشیر:

خاکشیر با آب جوش از بهترین درمانگران کولیت است؛ اگر بیمار از اسهال شدید و از دفع کف و بلغم شکایت دارد بهتراست از خاکشیر بو داده با آب جوش استفاده کند (میزان مصرف آن با توجه به سن و وزن بیمار متفاوت است اما عموما 2 تا 3 قاشق غذاخوری خاکشیر با آب جوش به مدت روزی یک تا 2 بار )

بارهنگ:
بارهنگ نیز یک تا 3 بار در روز مورد مصرف قرار می‌گیرد که بسته به شرایط بیمار به خصوص بیمارانی که با دفع کف و بلغم و خون مواجه هستند، دفعات مصرف بارهنگ را افزایش می‌دهیم (3 تا 5 بار و هر بار یک قاشق غذاخوری با آب جوش استفاده می‌شود)
در این حالت نیز اگر بیمار از اسهال رنج می‌برد بهتر است از بارهنگ بو داده با آب جوش به مدت 3 تا 5 با در روز استفاده شود. 
شوید‌:
سه قاشق غذاخوری شوید را با دو لیوان آب می‌جوشانیم تا یک لیوان بماند، سپس آنرا صاف کرده و آب شوید حاصل با عسل شیرین می‌شود؛ در مواقع اسهال، دل‌پیچه و حالت تهوع همراه با بارهنگ و خاکشیر در طول روز مصرف می شود (یک تا 5 بار در روز).
به نوشته فصلنامه حکیمانه، بقیه درمان ها با توجه به مزاج بیمار، پایه‌گذاری می‌شود و جوشانده‌های مختلفی تجویز می‌شود که بر مبنای درجه خشکی بیمار یا بلغم آن است.

 

شاید زمانی که می خواهید غذایی با خاصیت های مفید برای سلامتی و زیبایی انتخاب کنید ابتدا زنجبیل به ذهن تان نرسد اما باید بدانید که زنجبیل فواید بسیار زیادی برای سلامتی و زیبایی دارد که در این جا به چند نمونه از آن ها اشاره شده است.

 

از بین برنده لکه ها

به “جینجرول” آنتی اکسیدان قوی موجود در زنجبیل اجازه دهید که بر علیه لکه ها، جای زخم ها و لکه های پیری مبارزه کند. مقداری زنجبیل را رنده کنید و با یخ خرد شده ترکیب کنید و یک بار در هفته استفاده کنید.

 

تسکین التهاب پوست

زنجبیل یک ضد التهاب کاملا طبیعی است و گردش خون را تقویت می کند. کسانی که بیماری پوستی اگزما دارند چند قطره از روغن ضروری زنجبیل را به بطری روغن (مثل روغن زیتون) اضافه کنند بسیار آرامبخش است.

 

مبارزه با شوره سر

شامپوهای شیمیایی را فراموش کنید و از زنجبیل استفاده کنید چون خاصیت ضدعفونی کننده دارد و با قارچ هایی که باعث شوره سر می شوند مبارزه می کند. کمی زنجبیل رنده کنید و در بطری آب بریزید و مستقیما به کف سر بزنید.

 

لایه برداری

به راحتی می توانید اسکراب صورت و بدن خود را در خانه بسازید. بافت ریگ مانند زنجبیل بهترین راه برای از بین بردن سلول های مرده است. زنجبیل را با عسل ترکیب کنید و به پوست بمالید. 

 

زنجبیل بهترین درمان طبیعی برای حالت تهوع است

 

مفید برای رشد موها

زنجبیل به علت دارا بودن آنتی اکسیدان و روغن فرار یکی از مواد تشکیل دهنده اصلی محصولات آرایشی مو است. از زنجبیل در اسپری ضد شوره هم استفاده می شود. زنجبیل جریان خون را در فولیکول های مو تقویت می کند و رشد موها را بیشتر می کند.

 

درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا

سرماخوردگی گاهی اوقات آدم را از پا می اندازد و از آنجایی که هیچ راه فراری برای ویروس سرماخوردگی نیست، زنجبیل می تواند کارساز باشد. زنجبیل یک ضد احتقان طبیعی است. هنگام سرماخوردگی هیچ چیزی آرام بخش تر از نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل داغ زیر پتوی گرم نیست. زنجبیل را در آب داغ رنده کنید و مقداری آب لیمو و عسل اضافه کنید.

 

آنتی هیستامین طبیعی

زنجبیل برای کسانی که مشکل آلرژی دارند می تواند جایگزین برخی از داروهای پزشکی باشد. روزانه چند فنجان چای زنجبیل می تواند عطسه ها و زکام های حساسیتی را درمان کند.

 

برای همیشه جوان

بر اساس آزمایشاتی که روی حیوانات انجام شده است به این نتیجه رسیده اند که زنجبیل می تواند از زوال عملکرد مغز در اثر بالا رفتن سن جلوگیری کرده و مانع از بیماری آلزایمر می شود. از فواید دیگر زنجبیل در این زمینه تقویت مهارت های حافظه در زنان مسن است.

 

تسکین درد عضلات

اگر در عضلات احساس درد می کنید یا دیشب بد خوابیده اید کمی روغن ضروری زنجبیل در وان حمام بریزید. یا این که زنجبیل آسیاب شده را گرم کنید و روی قسمت های آسیب دیده بمالید. خوردن چای زنجبیل در آغاز دوره قاعدگی هم دردهای عضلانی و بدن درد را کاهش می دهد.

 

درمان تهوع

برای درمان هر نوع تهوع باید از زنجبیل استفاده کنید. زنجبیل شدت و تکرار استفراغ را کاهش می دهد و بهترین درمان طبیعی برای حالت تهوع است.


هنگامی که موضوع سرطان مطرح می شود، ما هرگز از تسلیحات کافی در دسترس برای مبارزه با آن برخوردار نخواهیم بود. اما این به معنای ناتوانی کامل انسان نیست. برخی از گیاهان دارویی می توانند در کمک به مبارزه با سرطان نقش چشمگیری داشته باشند.

 

شبدر قرمز

شبدر قرمز حاوی ترکیبی قوی به نام فورمونونتین است که به مبارزه با سرطان پستان کمک می کند. بنا بر مطالعه ای که در نشریه پزشکی Hormone and Metabolic Research منتشر شد، دانشمندان دریافتند که فورمونونتین از گسترش سلول های سرطانی و همچنین حمله سرطان به سلول های سالم جلوگیری می کند و از این رو گسترش بیماری احتمال کمتری دارد. در شرایطی که مطالعات بیشتری در این زمینه باید صورت بگیرند، اما نتایج کسب شده امیدوارکننده بوده اند.

 پیشگیری از سرطان با داروهای گیاهی

 

شبدر قرمز حاوی ترکیبی به نام فورمونونتین است که به مبارزه با سرطان پستان کمک می کند

 

زنجبیل

زنجبیل نه تنها می تواند عطر و طعم خوبی به کلوچه ها ببخشد، بلکه این ادویه قدرتمند از ویژگی های ضد سرطانی و نابودکنندگی تومور نیز بهره می برد. به لطف چهار ترکیب مختلف - جینجرول، پارادول، شوگائول و زرومبون - پژوهشی که در نشریه International Journal of Preventive Medicine منتشر شد، نشان داد که زنجبیل ممکن است به درمان سرطان های پستان، روده بزرگ، معده، کبد، پروستات و پوست کمک کند. 

 پیشگیری از سرطان با داروهای گیاهی

 

زنجبیل ممکن است به درمان سرطان های پستان، روده بزرگ، معده، کبد و پروستات کمک کند

 

قاصدک

بر اساس پژوهش های صورت گرفته درباره فواید سلامت شگفت انگیز قاصدک، توانایی این گیاه در مبارزه با سرطان جالب توجه است. یکی از جالب توجه‌ترین مطالعات صورت گرفته درباره توانایی های ضد سرطانی قاصدک در نشریه Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine منتشر شده بود. دانشمندان کانادایی دریافتند که پس از گذشت 48 ساعت از مواجهه با عصاره قاصدک، مرگ سلول های سرطانی آغاز شده است. همچنین، مشخص شد قاصدک حتی روی سلول های سرطانی که در برابر شیمی درمانی مقاوم بودند نیز تأثیرگذار بوده است.

پیشگیری از سرطان با داروهای گیاهیچای تهیه شده از برگ های قاصدک رشد سلول های سرطان پستان را کاهش می دهد

 

پژوهشی دیگر که در نشریه International Journal of Oncology منتشر شد، نشان داد که چای تهیه شده از برگ های قاصدک رشد سلول های سرطان پستان را کاهش می دهد، در شرایطی که چای تهیه شده از ریشه قاصدک توانایی سلول های سرطانی برای حمله به بافت سالم پستان و بافت سالم پروستات را کاهش می دهد.

 

در مطالعه ای دیگر که در نشریه پزشکی آنلاین Plos One منتشر شد، پژوهشگران دریافتند که عصاره ریشه قاصدک قادر به انتخاب و از بین بردن سلول های سرطانی بدون سمیت برای سلول های سالم بوده است. آن‌ها این گونه نتیجه گیری کردند که ریشه قاصدک جایگزینی بالقوه خوب، غیر سمی و مؤثر برای حالت های معمول شیمی درمانی است.

 

 شیرین بیان

مشخص شده است در ریشه این گیاه خوشمزه ترکیبی به نام گلابریدین وجود دارد که قادر است روشن شدن ژن های سرطان کبد - فرآیندی که به نام بیان ژن شناخته می شود - را متوقف کند. اما گلابریدین تنها ترکیبی در شیرین بیان نیست که توانایی مبارزه با سرطان را نشان داده است. مطالعات نشان داده اند که گلابریدین و دیگر ترکیبات قوی که در ریشه شیرین بیان یافت می شوند ممکن است در زمینه مبارزه با سرطان پستان و سرطان های دستگاه گوارش نیز مؤثر باشند.

 پیشگیری از سرطان با داروهای گیاهی

 

ترکیبات ریشه شیرین بیان، میتواند از سرظان جلوگیری کند

 

 گیاه دم اسبی

مطالعه ای که در نشریه Jounal of Medicinal Food منتشر شد، نشان داد که این گیاه دارویی کوچک تکثیر سلول های سرطانی را متوقف می کند. مطالعات بیشتر روی حیوانات نشان داد که ترکیبی از گیاهان دارویی که شامل گیاه دم اسبی به همراه قارچ چاگا بود در کاهش لنفوم (سرطان غدد لنفاوی) و تومورهای سرطان خون مؤثر بوده و نرخ بقا را تا 33 درصد افزایش داده است. 

 پیشگیری از سرطان با داروهای گیاهی

 

 گیاه دم اسبی، تکثیر سلول های سرطانی را متوقف می کند

 

خار شیری

خار شیری یا خار مریم دیر زمانی است که به عنوان یک محافظ کبد شناخته می شود، اما پژوهش ها نشان داده اند که این گیاه ممکن است از جمله بهترین داروهای طبیعی برای درمان سرطان کبد باشد. ترکیبی به نام سیلیمارین که در گیاه خار شیری وجود دارد می تواند به هفت روش مختلف با سرطان مبارزه کند. افزون بر این، ترکیبی به نام سیلیبین از مواد ژنتیکی در سلول های کبد محافظت می کند، در شرایطی که بروز سرطان کبد را کاهش می دهد.

 پیشگیری از سرطان با داروهای گیاهی

 

ترکیبی به نام سیلیمارین که در خار مریم وجود دارد می تواند به هفت روش با سرطان مبارزه کند

 

جعفری

از جعفری بیشتر به عنوان یک چاشنی در غذاها استفاده می شود، اما این گیاه دارویی می تواند در نقش یک راه حل طبیعی برای مقابله با سرطان مدنظر قرار بگیرد. پژوهشی که در نشریه Science of Food and Agriculture منتشر شد، نشان داد که جعفری به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و رادیکال های آزاد را نابود می سازد، از DNA در برابر آسیبی که می تواند به سرطان منجر شود، محافظت می کند و همچنین تکثیر و مهاجرت سلول های سرطانی در بدن را مهار می کند. 

پیشگیری از سرطان با داروهای گیاهیجعفری، تکثیر و مهاجرت سلول های سرطانی در بدن را مهار می کند

 

ارگانو

درباره توانایی های ارگانو برای مبارزه با سرطان مطالعات گسترده ای صورت نگرفته است، اما مطالعات اولیه از جمله یک نمونه که در نشریه Journal of Medicinal Food منتشر شد، نشان داده اند که 4-ترپینئول که در ارگانو یافت می شود، در مقابله با گسترش سرطان مؤثر است.

 پیشگیری از سرطان با داروهای گیاهی  4-ترپینئول که در ارگانو یافت می شود، در مقابله با گسترش سرطان مؤثر است

 

بارهنگ

بنا بر نتایج پژوهشی که در نشریه Journal of Ethnopharmacology منتشر شده است، گیاه دارویی بارهنگ می تواند قدرت رشد سلول های سرطانی در انسان را سرکوب کند.  

پیشگیری از سرطان با داروهای گیاهی گیاه دارویی بارهنگ می تواند قدرت رشد سلول های سرطانی در انسان را سرکوب کند

 

مخمر سنت جان

بیشتر مردم فکر می کنند مخمر سنت جان برای درمان افسردگی استفاده می شود و مطالعات بسیاری نشان داده اند که در این زمینه مؤثر عمل می کند، اما افراد کمی این گیاه دارویی را به عنوان گزینه ای در درمان سرطان مدنظر قرار می دهند. پژوهشی که در نشریه پزشکی آنلاین Plos One منتشر شد، نشان داد که ماده فعال هیپریسین در مقابله با سرطان مهاجم ملانوما بسیار مؤثر بوده است.


 

 در افراد مسن، بدن آنزیم‌های گوارشی کمتری ترشح می‌کند، و همین روند منجر به برخی مشکلات گوارشی می‌شود.

 

 مصرف برخی مکمل‌های غذایی را تحت نظر پزشک آغاز کنید تا سیستم گوارشی سالمتری داشته باشید:

 

شیرین بیان: شیرین بیان سالهاست که برای درمان علائم سوء هاضمه مانند سوزش سر دل و برگشت اسید معده استفاده می‌شود. شیرین بیان خام البته می‌تواند همراه با عوارض جانبی مانند افزایش فشار خون شود. مصرف شیرین بیان توسط زنان باردار بدون مشورت با پزشک به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

روغن نعنا: مطالعات مختلفی نشان می‌دهد که روغن نعنا در درمان درد و نفخ ناشی از سندرم روده تحریک پذیر مؤثر است. مصرف مکمل روغن نعنا در دوزهای کوچک ایمن است. 

چای بابونه: به طور گسترده‌ای در درمان بیماری‌های مختلف کاربرد دارد. طبیعت بابونه برای درمان مشکلات گوارشی از قبیل ناراحتی معده، قولنج و حالت تهوع بعلاوه اضطراب و بی خوابی است. البته مصرف بابونه برای کسانی که مبتلا به آلرژی ابروسیا هستند (آلرژی آبروسیا، آلرژی بسیار شایعی است که توسط گیاه آبروسیا از خانواده گل آفتابگردان ایجاد می‌شود)، باید تحت تجویز پزشک باشد.

زنجبیل: این گیاه برای از بین بردن تهوع و استفراغ در دوران بارداری مفید است. زنجبیل به راحتی در دسترس است و می‌تواند به صورت قرص یا به عنوان یک ریشه به طور طبیعی مصرف شود و باید در دوزهای کوچک 1 تا 3 گرم در روز استفاده گردد.


اگر فکر می کنید بهترین روش برای کاهش وزن مصرف مرغ یا ماهی همراه با سالاد و برنج قهوه ای است، مهم ترین چربی سوزها را فراموش کرده اید: گیاهان و ادویه ها.

 

گیاهان و ادویه ها بهترین افزودنی ها به غذا می باشند که کالری، قند و سدیم ندارند. کالری، قند و سدیم در هنگام کاهش وزن نقشی اساسی دارند. چرا؟ تحقیقات نشان می دهد اگر طعم آن چه می خورید را دوست نداشته باشید، به ادامه آن رژیم غذایی نمی پردازید. گیاهان و ادویه ها طعمی مناسب به غذا می بخشند و با افزودن پاپریکا، نمک دریایی و رزماری می توانید تکه ای مرغ را به غذایی فوق العاده خوشمزه تبدیل کنید.

 

بعلاوه مصرف گیاهان و ادویه ها سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند و به سوختن سریع تر چربی ها کمک می کنند. در ادامه چند گیاه و ادویه برای کاهش وزن توصیه شده است:

 

زردچوبه 

این ادویه زرد رنگ به چربی سوزی در بدن کمک می کند. مطالعه ای که در سال 2009 بر روی موش ها انجام شد نشان داد موش هایی که ماده زرد رنگ زردچوبه را در رژیم غذایی دارند نسبت به موش هایی که این ماده را در رژیم ندارند بیشتر چربی می سوزانند. زردچوبه گرمای بدن را افزایش می دهد بنابراین سوخت و ساز بدن نیز زیاد می شود. بعلاوه زردچوبه خواص دیگری نیز دارد به عنوان مثال از آلزایمر جلوگیری کرده و هورمون ها را در طول ماه در حد مناسب نگه می دارد. می توانید زردچوبه را به سوپ یا کباب بیفزایید یا بر روی سبزیجات سرخ شده بریزید. 

   فلفل قرمز 

اگر تا به حال به طور اتفاقی فلفل قرمز زیادی به غذا افزوده باشید متوجه شده اید که ادویه ای بسیار گرم می باشد. در واقع زردچوبه و فلفل قرمز دمای بدن را افزایش داده و باعث سوخت و ساز بیشتر می شوند. افزودن این ادویه به غذا باعث می شود در هر وعده غذایی صد کالری چربی بسوزد. سعی کنید فلفل قرمز را به سوپ، تخم مرغ و غذاهای مختلف بیفزایید.

 دارچین 

دارچین ادویه ای است که قند خون را در حالت تعادل نگه می دارد، از هوس کردن غذا جلوگیری می کند و احساس سیری به مدت طولانی می دهد. بهتر است دارچین را به پنیر، ماست و چای بیفزایید. بعلاوه دارچین ادویه ای مناسب برای تهیه گوشت است.

زیره سبز 

افزودن یک قاشق چایخوری زیره سبز به یکی از وعده های غذایی در روز باعث سه برابر شدن چربی سوزی می شود. خبر خوبی است زیرا زیره در کل دنیا وجود دارد و می توان آن را به هر غذایی افزود.